“El Ferro i la Veu” de Joseba Gotzon arriba a Vinya els Vilars el 22 de novembre

El cantautor i escultor de Portugalete Joseba Gotzon arriba a Vinya els Vilars amb la seva exposició escultòrica “Burdina eta Abosta”, tot un seguit d’escultures de ferro relacionades amb el “Otxote” vasc
15 novembre, 2022

L’exoposició “Sembrant Camins” de Jordi Vidal donarà pas, a partir del 22 de novembre, a les obres d’aquest músic i escultor vasc que ens portarà a la Sala de Barriques de Vinya els Vilars la seva exposicio “El Ferro i la Veu” (Burdina eta Abosta). La inauguració d’aquesta exposició tindrà lloc a les 19.00 hores. Com sempre, compartirem la presentació de l’obra d’aquest escultor vasc compartint els vins de Vinya els Vilars. Les obres de Joseba Gotzon romandran exposades al nostre celler del 22 de novembre al 18 de desembre.

Joseba Gotzon, amb una dilatada carrera musical, comença el seu camí escultòric l’any 2018 amb el projecte “Burdiña eta abotsa” (El ferro i la veu), que exposició reuneix dues col·leccions: Zortzi i Tubo.

La col·lecció Zortzi sorgeix del reciclatge de les ferramentes de ferro que va utilitzar el FIOP – Festival Internacional de “Otxotes” de Portugalete per publicitar-se mitjançant lonetes als fanals.

Partint de la forma del medi rombe de les falques i unint-ne quatre es crea la silueta recta del número 8 relacionada amb el gènere coral conegut popularment amb els barbarismes de ochote o otxote, sent la seva denominació correcta octet, en català i zortzikote, en basc.

Prenent com a base aquesta figura, va dissenyar diferents prototips que representen les vuit veus que componen un octet i altres relacionats amb la veu com les cordes vocals o la vibració que aquestes produeixen.

Cada “falca” està relacionada amb cada veu d’aquí que estiguin unides en parells per cada corda o en quartets que agrupen, d’una banda, les cordes més agudes dels tenors i de l’altra, les més greus dels barítons i de els baixos.

A l’hora d’unir les peces va pensar en diverses opcions optant pel cargol de ferro com a element de la subjecció dels propis ferratges i també com a element d’unió de les obres arquitectòniques de ferro, sent el Pont Transbordador de Biscaia, el principal i més representatiu exponent del desenvolupament industrial basc, declarat Monument de la Humanitat de la UNESCO a l’any 2006.

A l’hora d’escollir els peus de les escultures va decidir mantenir la mateixa coherència i escollir unes bases de ferro prou gruixudes per suportar el pes de les peces i la calor de la soldadura, element d’unió característic del ferro.

Totes les peces són úniques i qualsevol reproducció mantindrà la personalitat pròpia que prevalgui sobre l’escultura original, per la forma de la falca, pel color o pel disseny final.

Cada escultura porta el segell d’autor amb la marca registrada JG Fe Art enregistrada a una placa d’acer inoxidable AISI 304.

La col·lecció Tubo neix del concepte del so d’un òrgan produït per l’aire dels tubs i aplicat a la sonoritat de la veu. Juga amb la combinació de l’octet, les cordes i la col·locació a l’escenari.

En la seva idea d’humanitzar el tub com a sonoritat i relacionar-lo amb la veu ha col·locat una bola de ferro massís com a rostre humà, jugant amb les dimensions