La gestió econòmica i la comercialització, reptes comuns detectats en l’Estudi de necessitats formatives de l’Enoturisme a Catalunya

Es presenten les conclusions de l’Estudi de la detecció de les necessitats formatives de l’Enoturisme a Catalunya, en què han participat l’Escola d’Enoturisme, les 9 rutes d’enoturisme de Catalunya i les entitats del vi.

L’estudi de la detecció de les necessitats formatives de l’enoturisme neix amb l’objectiu d’actualitzar i aprofundir en el coneixement que es té de la realitat del sector enoturístic a Catalunya, i sobretot dels reptes de present i futur que es plantegen, de les implicacions que tenen en l’àmbit de competències professionals i qualificació de professionals del sector. D’entre les necessitats més destacades, es detallen:

• La millora del coneixement i l’establiment de vincles entre els diferents actors de l’enoturisme als territoris i també entre territoris.
• La millora del coneixement del concepte de destinació turística del territori i la presa de consciència de cada operador.
• La gestió de la innovació i incorporació de paràmetres de gestió turística al negoci.
• La millora en comunicació, màrqueting, comercialització (+tecnologia).

El desenvolupament de l’estudi per fases també ha permès identificar les necessitats de formació que se’n deriven, atenint-nos a la diversitat territorial de l’àmbit d’influència de les DO catalanes amb les rutes d’enoturisme. Entre aquestes necessitats, destaquen:

• L’atenció al públic i a les persones visitants.
• La gestió i planificació de l’enoturisme (línia de negoci) de l’establiment.
• La incorporació de l’enoturisme en les activitats agrícoles i vitivinícoles.

Un cop presentat l’estudi, desplegant els seus objectius i necessitats, es van proposar un seguit de reptes comuns dels territoris i la formació prioritzada de les empreses, posant l’atenció en els següents àmbits:

• Màrqueting i comercialització.
• Comunicació.
• Disseny, conceptualització i gestió econòmica de l’enoturisme.
• Coneixement i conceptualització de l’enoturisme, millorant el coneixement directe dels cellers i les cooperatives allotjaments i restaurants i botigues de vins.
• Wine tasting.
• Gestió econòmica de l’enoturisme.

Les propostes de formació s’han realitzat a partir de la interlocució amb les diferents rutes i agents del sector, però el 2020 es va fer una aposta per concretar i identificar per cada territori, amb les empreses i amb experts del sector quina era la situació d’aquest, els canvis que la COVID-19 havia provocat i quines eren les necessitats que s’identificaven a curt i mitjà termini per a proposar les accions de formació més adients per acompanyar al sector a la professionalització i al creixement.

L’acte de presentació s’ha celebrat a la seu de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, i ha comptat amb la participació d’Ester Garcia, directora de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya; Laia Pellejà, membre d’Actíva Prospect, empresa que ha desenvolupat l’estudi, i Eva Méndez, responsable de la Ruta del Vi de la DO Pla de Bages i integrant del Grup Motor que ha acompanyat el procés de realització de l’estudi com a representant del sector.

Durant la presentació es va mostrar un vídeo amb alguns testimonis del territori, dels quals formen part de les rutes del vi i que van participar als fòrums de l’estudi, explicant així els seus reptes en l’empresa i les formacions prioritàries. Podeu veure’l aquí.



Aquesta anàlisi, del qual forma part el projecte Penedès en Acció, està impulsat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, a través de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, i està subvencionat pel Servei d’Ocupació de Catalunya i el Fons Social Europeu en el marc de la convocatòria de Programes de Suport al Desenvolupament Local.

Podeu trobar l’informe complet de l’Estudi de la detecció de les necessitats formatives de l’Enoturisme AQUÍ. 

Leave a comment